Bloggen om Sims

Direktlänk till inlägg 16 april 2013

Färdighetsspecial: Matlagningsfärdigheten!

Av Nessie Ludanyi - 16 april 2013 17:51


Möt min sim Luna Cavender! Hon bor i Appaloosa Plains och vill helst av allt bli en femstjärnig kock. Hon är också första inlägget i färdighets-special, som jag kommer att blogga om varje tisdag framöver. Varje tisdag tar jag alltså upp en ny färdighet och först ut är matlagningsfärdigheten!

Matlagningsfärdigheten är en färdighet som helt enkelt övar din sim i att laga mat. Det är en färdighet som du får nästan automatiskt när simmen blir hungrig och måste laga någonting att äta (såvida du inte är en skräpmats-junkie och bara beställer hämtpizza ;)). Vana simsare vet att matlagningsfärdigheten går ofta hand i hand med trädgårdsfärdigheten, men den kommer vi att titta närmare på nästa tisdag.


Varför matlagningsfärdigheten är bra: 


- Simmen lagar godare och godare måltider.

- Man kan köpa recept i bokhandeln och till exempel göra Ambrosia (en slags kaka som ger simmen en mängd fördelar, bland annat väcka upp en död sim eller att simmen börjar åldras om i sin åldersgrupp på nytt, men det ska vi titta närmare på senare då det kräver ett eget inlägg och inte bara matlagningsfärdigheten).

- Simmarnas humör blir bättre av bättre lagad mat.  


Egenskaper som gynnar matlagningsfärdigheten: 


- Natural cook/naturlig kockbegåvning (har lite svårt att översätta det på svenska, ni får ha överseende! Hoppas ni hittar ändå!). Gör så att simmen lär sig matlagningsfärdigheten snabbare än andra simmar, simmen kommer aldrig starta en brand när han eller hon lagar mat, kommer aldrig bränna mat och kan göra mat av högre kvalitet snabbare än andra simmar. 

- Bookworm/bokslukare. Eftersom simmen har möjlighet att köpa och lära sig nya recept så är denna färdighet bra då det går snabbare att läsa böcker med denna egenskap. 

- Eco friendly/Miljövänlig: Gör så att simmen endast äter ekologisk mat. Obs! Inte nödvändig egenskap, men kul att ha för den äkta känslan av riktig kvalitetsmat. 

- Fiskefärdigheten


De olika nivåerna och vad man lär sig på varje nivå: 


 

Nivå 1: 


För att börja laga mat trycker du antingen på kylskåpet eller spisen och väljer ett alternativ. Det finns frukost, lunch och middag att välja mellan beroende på vilken tid på dygnet det är. Simmen kommer att ta fram och förbereda för den aktuella måltiden, till exempel våfflor som Luna valde att göra till frukost. 


  

Den blå mätaren fylls upp när simmen börjar laga mat och indikerar att simmen lär sig något. Det tar ungefär två till tre måltider för simmen att fylla mätaren och komma vidare till nästa färdighetsnivå. Det finns tio färdighetsivåer.

I första nivån händer det inte så mycket mer än att din sim lär sig grunderna i matlagning. 




  

Det är inte bara vid spisen du lär dig laga mat- din sim kan också lära sig matlagning genom att läsa böcker inom ämnet!


Nivå 2: Det finns två nya maträtter i nivå 2. Grilled cheese och gopy carbonara. 


Nivå 3: Nu kan du köpa nya recept i bokhandeln! I bokhandeln finns det många recept att välja bland, se bara till att själva receptet matchar din sims färdighetsnivå. Till exempel är du på nivå 3 kan du ännu inte laga mat som ligger på nivå 5. 


Nivå 4: Din sim kan nu laga spagetti och sushi. Det är också en bra idé att ta en titt på fiskefärdigheten, som kan vara bra att ha när man är kockbegåvning! 


Nivå 5: I den här nivån kan man göra Stu Surprise, en maträtt där man använder gamla ingredienser. Fortsätt också titta i bokhandeln efter fler maträtter. 


Nivå 6: I den här nivån kan simmen laga hamburgare. 


Nivå 7: I den här nivån lär simmen sig att laga lime pie. 


Nivå 8: Nu kan simmen laga grilled salmon (ursäkta engelskan, men har mitt Sims på engelska!) 


Nivå 9-10: I nivå 9 kan simmen laga french toast och dim sum. I sista nivån (10) kan simmen förbereda rätten Lobster Thermidor. 


Det finns en mängd andra rätter som din sim automatiskt lär sig också, såsom varmkorv till exempel. Utforska! Din sim kan också lära sig att laga mat genom att ta lektioner i staden på någon av restaurangerna. 

Ha kul med matlagningsfärdigheten, lär dig nya recept och våga exprimentera i köket med din sim. Dessutom kan du delta i olika utmaningar som poppar upp via mobiltelefonen när det ringer ibland. 


Det var lite grundläggande fakta om matlagningsfärdigheten i The Sims 3. Är det någonting du önskar att jag går djupare in på eller glömt att ta upp, kommentera gärna så ska jag försöka att blogga om det! :) 









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nessie Ludanyi - 28 maj 2013 17:27

Ni hittar mig här nuförtiden!  Ville skapa en mer personligare blogg, men kommer att skriva om sims och övrig gaming också ^^Vi ses på den nya bloggen! ...

Av Nessie Ludanyi - 6 maj 2013 17:37


    Today we are revealing to our top fans the fact that The Sims™ 4 is coming to PC and Mac in 2014. The Sims franchise is fueled by the passion and creativity of its millions of fans around the world. Their continued devotion to the fr...

Av Nessie Ludanyi - 6 maj 2013 17:05


  Förlåt för den urusla uppdateringen. Har inte mått så bra. Men! Medan jag har varit hemma och mått dåligt har jag tagit mig friheten att göra en sim till er! Hon heter Emmy Carlsen.  Egenskaper:    * Övernaturligt fan * Upprorisk ...

Av Nessie Ludanyi - 4 maj 2013 05:49

Är extremt exalterad över detta för övrigt. MEN! Det verkar som att The Sims 4 kommer att annonseras på måndag den 6 maj 2013!    Varför jag antyder detta? Jo, för att jag dels läste det på Sims 3:s officella community att det kanske kan vara på ...

Av Nessie Ludanyi - 2 maj 2013 21:15

                    Hej på er!   Här kommer lite bilder från de senaste dagarnas spelande. Ledsen att det blir så lite uppdatering, men jag har en sjukdom som begränsar mig mycket i min ork och just nu finns det inte mycket energi öv...

Gilla Nessies Sims På Facebook!

 

Aktuella tävlingar

Just nu finns det ingen tävling! Kika tillbaka senare!

Jag heter Jessnoomie på The Sims 3.com, bli gärna vän med mig där! :) 

 

 

Translate this blog

Följ mig med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Välkommen!

 

Jag heter Nessie och är 22 år. Jag skapade den här bloggen för att jag vill dela med mig av mina sims-tips. Hoppas Du finner bloggen intressant!

Kram, Nessie

Fråga mig om Sims!

3 besvarade frågor

Besök simsforumet!

 

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30
<<<
April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Light Green Pointer

Sims är ett varumärke som tillhör Electronic Arts, inc och Maxis. Alla bilder som syns i bloggen är bilder jag själv tagit i mitt spel, utom plumboben som syns i menyn.

Följ mig på tumblr!

 

Besökstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards